A tanácsadás alapvető titka. A segítő szakmában működők (tanácsadók, coachok és mentorok) számára létszükséglet!
Voltál már olyan helyzetben, hogy tanácsot adtál valakinek, aki ahelyett, hogy megköszönte volna, még elkezdett veled vitatkozni, netán neked támadt?
Mi a baj ilyenkor? Hiszen csak jót akartál, sőt valószínűleg a tanácsod is nagyon jó volt.
Tehát csupán annyi a baj a kéretlen tanáccsal, hogy nem kérték!
Amúgy pedig könnyű neked is elképzelni, csak gondolj bele..., neked hogy esik, ha úgy szólnak bele a dolgaidba, hogy nem is kérted?
Nem örülsz neki, igaz? Igen, valóban nem örülünk neki, ezért nem érdemes tanácsot adni olyannak, aki nem kérte. Lehet, erre azt mondod, hogy igen, te nem szoktál más dolgába beleszólni. Ha valóban így van, akkor gratulálok, őszinte elismerésem, jól csinálod!
Emlékezz rá vissza, vajon a barátodnak/barátnődnek, férjednek/feleségednek, gyerekednek sem adsz soha úgy tanácsot, hogy nem kérte?
Vagy esetleg ott vagy egy bulin, vendégként; nem fordult még elő veled, hogy valakinek úgy mondtál valamilyen tanácsot, hogy ő nem kérte? (Vegyél abból a finom krémből, nagyon finom!; Feltétlenül próbáld ki azt ott, nekem nagyon ízlett!)
Akkor is előfordul ez valakivel, ha nem a tanácsadás a szakmája. A tanácsadók, coachok ebből a szempontból azonban „halmozottan hátrányos” helyzetűeknek számítanak, mert akkor is segíteni akarnak, amikor erre esetleg nincs is igény, vagy ahogy mondani szoktam, nincs rá nyitott füle a másiknak.
Egy buliban még a helyszín sem megfelelő, és persze nem megfelelő egy könyvesbolt sem például, ahol ismeretlenül ad kéretlen tanácsot valaki a másik ismeretlennek.
„Látszik Önön, hogy az epéjével baj van... Esetleg utána kellene járnia. Amúgy én talpmasszőr vagyok, szívesen segítek."
A fenti idézet megtörtént eset, kitalálod, hol történt? A könyvesboltban. Ismeretlenül, ezt mondta valaki egy másik ismeretlennek, aki épp az egyik könyvet lapozgatta. Kéretlen tanács, csupa jó szándékkal. El tudod képzelni az illető arcát? :)
Vitát, veszekedést válthatunk ki vele (a másik nekünk fog „ugrani”: Persze, te könnyen mondod!), de mindenképpen rossz érzést keltünk vele benne. Az ugyanis, hogy kinek, mit, mikor és hogyan kellene csinálni, (vagy nem csinálni) csak a te véleményed az ő helyzetéről, még akkor is, ha segíteni akarsz.
És persze ne feledd a mondásunkat:
A pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve.
Nézd meg az alábbi videót, amiben ötletet adok, hogy mit csinálj, hogy elkerüld a veszekedést egy nézetkülönbség esetén!
Azért, mert akkor, amikor valakinek gondja, problémája van („ideges”), meghallgatásra, együttérzésre van szüksége, hogy meg tudjon végre nyugodni, nem pedig tanácsra, mivel azt egy ilyen helyzetben idegesítőnek fogja hallani.
bármilyen igaz vagy jó legyen is -, bosszantó, olaj a tűzre, ráadásul kioktatásnak hangzik!
A kommunikációs ún. „alsó üzenete” az, hogy hülye vagy, még ezt sem tudod, majd én megmondom mit csinálj.
Amikor éppen problémás helyzetben vagyunk, akkor „nincs fülünk” a tanácsokra. Egyszerűen nem tudjuk meghallani, még akkor sem, ha a tanács jó, netán tényleg azt kellene csinálni (persze mindjárt felmerül a kérdés: ki szerint?).
Úgy is el lehet képzelni, hogy éppen benne ül a mély gödörben, a „tanácsadó” pedig kívülről kiabál befelé. Sajnos azonban akkora a távolság, hogy nem hallják egymást…
Emberi kapcsolataink egyik legnagyobb, - ha nem a legnagyobb – hibája, hogy nem tudjuk meghallgatni egymást. A kapcsolataink nagy része azért nehézkes vagy megy tönkre, mert beszélgetéseink a süketek párbeszédére hasonlítanak.
Sajnos sosem tanultunk meg jól hallgatni! Az iskolában írást, olvasást sőt még a beszédet (felelést) is tanítják, de azt, hogy hogyan hallgassunk jól és tudatosan, nem. Nem csoda, hogy felnőttként a berögzült minták alapján működünk, és mi pontosan azokat az idegesítő tanácsokat mondjuk, amiket a legkevésbé szeretnénk mi magunk hallani akkor, amikor épp bajunk van.
Tanácsadóként, coachként különösen fontos, hogy meg tudd hallani mit mond a másik, ítélkezés, minősítés és előítéletek nélkül, és hogy együttérzőn tudj vele együttműködni.
Többek között erről szól a KULCS A KREATÍV MUNKÁHOZ c. workshop is, ahol a résztvevők megkapják a sok praktikus ötletet tartalmazó könyvet is, valamint kommunikációs és Intuyching™ gyakorlatokkal töltjük a 2 napot.
De leginkább a Tudatos Kommunikáció az, amit mindenkinek, tanácsadó vagy sem, feltétlenül tudnia kellene szerintem. Több ezer tanácsadói órával több, mint 15 éves gyakorlattal és 30 országból származó klienssel és hallgatóval a hátam mögött, lehet, hogy tudok neked újat mondani. :)
Kattints és nézd meg, hogy mikor indul legközelebb KULCS a klliensekhez vagy Tudatos Kommunikáció! Jelentkezz most!
Szeretettel,
Erika
Ha tetszett, akkor lehet, hogy másoknak is tetszene, igaz? Megtennéd, hogy köszönetképpen megosztod? Kattints alul a Facebook jelre!
Előre is nagyon köszönjük! :)
Ha még nem vagy rendszeres olvasó, iratkozz fel a LÉLEKEMELŐ hírlevélre, hogy minden újdonságot biztosan megkapj!
Itt jelentkezz a következő programokra
Tartsd velünk a kapcsolatot!
7 tipp, hogy hogyan kezeld a dühöd vitás helyzetekben, értékrendi probléma, véleménykülönbség esetén
2022 okt 26Mentselek meg az anyósodtól? Az 5 szeretetnyelvvel + 1 stratégiával megteheted te is!
2021 ápr 263 ok, amiért az összezártság, a bezártság gondot okoz a kapcsolatokban
2021 ápr 05Konfliktuskezelés, azoknak is, akik félnek a konfliktusoktól!
2020 júl 05Mit tegyél vita esetén? - Kommunikációs jó tanács
2020 febr 03Tranzakcióanalízis - Énállapotok II.
2019 febr 26Miért nem érti meg egymást a férfi és a nő?
2017 aug 011 titok, hogy mikor adj tanácsot!
2017 febr 14Ki beszél a fejedben?
2016 máj 22Mit tenne a szeretet?
2016 ápr 11