2013 ápr 07Kommunikáció

Jó tanácsok - a tanácsadás rejtelmei

(Eredeti cikk itt elérhető)

 

Nagyon tetszett, jókat nevetgéltem is rajta. No persze, amikor hasonlókat hallottam, vagy épp nekem mondták, az akkor azért nem volt annyira vicces... :) A manapság sokszor hallott, “jó tanácsokról” szólt, mint például: engedd el, fogadd el, nézd a jó oldalát stb. Mivel ahogy már említettem, sajnos én is találkoztam ezekkel, úgy gondoltam írok ezekről a "spirituális jó tanácsokról” egy cikksorozatot a kommunikációnk tükrében.

 

Nézzük először a tanácsadás 5 alapszabályát:

  1. Légy felkérve!
  2. Légy felkészült!
  3. Egyszer mondd el!
  4. Bízd a másikra a döntést! (Engedd, hogy a másik döntsön, elfogadja-e a tanácsot!)
  5. Ne kérd számon!

 

1. LÉGY FELKÉRVE! 

 

Minden (bármilyen, bármikor, bárkinek adott) tanácsra érvényes: csak akkor adjuk, ha valaki kéri! Nem könnyű betartani, főleg, ha mindenáron meg akarjuk "oldani" - azonnal :) - a másik baját. Ezzel persze rögtön több hibát is elkövetünk:

1. Azt hisszük, hogy tudjuk, mi a másik baja (tévedés általában).
2. Azt hisszük, hogy tudjuk, mi a megoldás rá (még nagyobb tévedés).
3. Azt hisszük, ha gyorsan elmondjuk a megoldást, akkor hamar "túl leszünk" rajta: mi is, a másik is (óriási tévedés).

 

Egy nem megfelelő helyzetben adott tanács pedig nemhogy hamar megoldást adna, hanem épp ellenkezőleg, ellenállást vált ki általában! Ezeket a tanácsokat általában sosem kéri senki sem, olyan helyzetekben hangzanak el, amikor az illetőnek épp problémája van.

 

Egy problémás helyzetben lévőnek tanácsot adni: veszélyes dolog! Vitát, veszekedést válthatunk ki vele (a másik nekünk fog “ugrani”: Persze, te könnyen mondod!), de mindenképpen rossz érzést keltünk vele benne.

 

Hogy miért? Azért, mert akkor, amikor valakinek gondja, problémája van (“ideges”), meghallgatásra, együttérzésre van szüksége, hogy meg tudjon végre nyugodni, nem pedig további idegesítésre. :) Márpedig egy eleve problémás helyzetben a tanács, bármilyen igaz vagy jó legyen is: bosszantó, olaj a tűzre, ráadásul sokszor kioktatásnak hangzik!

 

A kommunikációs ún. “alsó üzenete” pedig: hülye vagy, még ezt sem tudod, majd én megmondom mit csinálj. Talán így még jobban érthető, mitől lesz a másik még idegesebb... :) Amikor éppen problémás helyzetben vagyunk, akkor “nincs fülünk” :) a tanácsokra.

 

Egyszerűen nem tudjuk meghallani, még akkor sem, ha a tanács jó, netán tényleg azt kellene csinálni. Ha valakinek problémája van, azt úgy is el lehet képzelni, hogy éppen benne ül a mély gödörben, a “tanácsadó” pedig kívülről kiabál befelé. Sajnos azonban akkora a távolság, hogy nem hallják egymást…

 

Emberi kapcsolataink egyik legnagyobb - ha nem a legnagyobb - hibája, hogy nem tudjuk meghallgatni egymást.

 

A kapcsolataink nagy része azért nehézkes vagy megy tönkre, mert beszélgetéseink a süketek párbeszédére hasonlítanak. Sajnos sosem tanultunk meg jól hallgatni!

 

Az iskolában írást, olvasást sőt még a beszédet (felelést) is tanítják, de azt, hogy hogyan hallgassunk, nem. Nem csoda, hogy felnőttként a berögzült minták alapján működünk, és mi pontosan azokat az idegesítő tanácsokat mondjuk, amiket a legkevésbé szeretnénk mi magunk hallani akkor, amikor épp bajunk van.

 

2. LÉGY FELKÉSZÜLT!

Csak akkor lesz hiteles a tanácsunk, ha értünk ahhoz, amiben tanácsot adunk. Előtte érdemes felkészülni az adott témából, főleg ha mondjuk amúgy nem értünk hozzá. Például amikor az ügyben szeretnénk egy kamasznak tanácsot adni, hogy a dohányzás az káros, ilyenkor jobb, ha előtte utána nézünk különböző statisztikáknak stb. Sokkal inkább fog bárki hallgatni ránk, ha azt látja, értünk a témához.

 

3. EGYSZER MONDD EL!

Egy tanácsadó nem ismételgeti a tanácsát. Csak gondoljunk bele, mit szólna egy vállalati vezető, ha a megfizetett tanácsadója rendre, újra és újra elmondaná ugyanazt? :)

 

4. BÍZD A MÁSIKRA A DÖNTÉST!

Azaz engedjük meg, hogy a másik döntsön, elfogadja-e a tanácsot! Nem a mi dolgunk eldönteni, hogy a másik vajon jónak ítéli-e, amit mi jónak tartunk. Sose feledjük: nem vagyunk a másik cipőjében, nem tudjuk eldönteni, hogy mi a jó neki (sokszor még azt sem tudjuk, magunknak mi a jó... :) )

 

5. NE KÉRD SZÁMON!

 

Megint visszautalok a vállalati vezető és tanácsadó szituációra. Vajon mit szólna az a vezető, ha a tanácsadója számonkérné, hogy miért nem csinálta meg azt, amit mondtak neki? :)

 

Az alapszabályok tisztázása után a "Spirituális jó tanácsok" cikksorozatban Tudatos Kommunikáció nyelvre  “fordítom le” :) , hogy mit is lehetne válaszként mondani az adott embernek, aki a tanácsot nekünk mondja, anélkül, hogy megbántanánk és belemennénk egy esetleges vitába, illetve, hogy mit mondjunk helyettük, amikor mi érzünk ingerenciát, hogy ilyet mondjunk.

 

A "jó tanácsok", amelyeket a cikksorozatban végigveszünk, a következők:

1. Nézd a jó oldalát!
2. Ne ragaszkodj hozzá, engedd el!
3. Fogadd el (hogy ez van)!
4. Ez csak az egód!
5. Legyen hited!

 

 

A tanácsadás nehézségeiről - és arról, hogy hogyan adjunk jól tanácsot - a Tolmács nyelv tréningen kerül sor. A Tolmács nyelv a Tudatos Kommunikáció tréning III. modulja. Az első modulban – Megértő Nyelv - a másik ember bajának megértéséről, jó meghallgatásáról, a másodikban – Én nyelv - pedig a saját magunk megfelelő kifejezéséről van szó.

Mindkét modul konkrét módszereket tanít arra - és ezeket be is gyakoroljuk -, hogy hogyan ismerjük fel az ítélkezéseinket, hogy milyen hiedelmek vannak bennünk, ezeket hogyan változtathatjuk meg, hogyan hagyjuk abba az önbüntető mechanizmusaink újraépítését a saját kommunikációnk megváltoztatásával.

 

Következőnek ajánlom a "Nézd a jó oldalát!".

 

Addig is szeretettel ajánlom a  3 perces videómat arról, hogy hogyan kerüljük el a vitát.

 

Csodás napokat! Légy magaddal és másokkal is megértő! :)

 

Szeretettel,

Erika  

Szeretettel,

Erika

Ha tetszett, akkor lehet, hogy másoknak is tetszene, igaz? Megtennéd, hogy köszönetképpen megosztod? Kattints alul a Facebook jelre!

Előre is nagyon köszönjük! :)

 

Ha még nem vagy rendszeres olvasó, iratkozz fel a LÉLEKEMELŐ hírlevélre, hogy minden újdonságot biztosan megkapj!

Itt jelentkezz a következő programokra

 

Tartsd velünk a kapcsolatot!

MEGJELENT ERIKA KÖNYVE, A LÉLEKZENE

LélekZene - e-book-ban azonnal letöltheted, innen

Lapozz bele a LélekZene tartalmába

« Vissza

Minden jog fenntartva. László Erika tanácsadó, transzformációt elősegítő és kommunikáció (asszertivitás) instruktor, a SzuperTudatos Önfejlesztés™ egyedi intuitív coaching rendszer létrehozójának hivatalos oldala

 

A SZUPERC Ltd. logója, márka- és módszerei neve

(SzuperTudatos Teremtés™© , SzuperTudatos Világ™, Intuyching™©, SzuperTudatos Önfejlesztés™©, Tudatos Pénz Teremtés™ , TUDKO-Tudatos Kommunikáció™© , a DEMERT Módszer™©, a Numeropátia™© 
védjegyek, illetve bejegyzett védjegyek az EU területén, illetve a WIPO országokban, a Madrid Protocol (WIPO's Madrid System) által nemzetközileg védetten.

  

© Szuperc Limited 2020 -  All rights reserved. -  Hosted by Hostpapa.com (Canada)

Website Terms and Conditions -  Privacy Policy

Ugrás az oldal tetejére!